Thursday, August 26, 2010

AnTaRa DuA

السلام عليكم.......salam penghulu segala hari,

Alhamdulillah...hari ini 17 Ramadhan 1431 H...aku masih diberi kesempatan oleh Allah s.w.t untuk berada didalam bulan Ramadhan yg penuh barakah ini...minggu leps aku mndpt berita kematian moyang aku yang aku panggil "tok"...tapi disebabkn mushaqh trtentu aku tidak dpt pulang ke kampung....hanya doa yg mampu aku titipkan...smoga roh arwah akan ditempatkn brsama org2 yg beriman...aminn...

kdgkala aku trfikir sndri, berita2 kematian sebegini membuat aku kmbali memuhasabah diri...membuat aku terfikir bhwa manusia i2 boleh prgi bila2 masa shja...kita yg hidup senang lenang pd hari ini belum tntu mampu melakukan prkara yg sama pd esok hari...kita yg sedg bergelak ketawa pd hari ini belum tntu mampu ketawa lg pd esok hari, kita yg punya ibu bapa pd hari ini kemungkinan akan mnjdi anak yatim pd esok hari...inilah fitrah kejadian manusia....kita dicipta, diberi kesempatan hidup dan kemudian dimatikan semula....

disinilah kehidupn sbenr kita bermula...hanya dua destinasi yg menunggu kita...neraka atau syurga...setiap amalan kita didunia kembali ditayang satu persatu umpama slide di skin besar...satu persatu keaiban kita dibuka dihadapan semua makhluk..masyaAllah.. malunya tidak terhingga....ketika ini, segala taubat sudah xditerima....

Oleh itu, dikesempatan yg ada ini, pd ketika nyawa masih diberi pinjam kpd kita...marilah sama2 kita berdoa.. moga2 sgala dosa kita diampunkn oleh Allah s.w.t...moga keaiban kita ditutup serapat-rapatnya...dan moga2 destinasi terakhir kita ialah syurga yang kekal abadi...amin ya Rabbal a'lamin...

walau diri dipenuhi dosa, walau hati seringkali lalai dr mengingati-Nya,walau kekurangan melebihi kelebihan, kumohon agar penulisan ini mampu mnyentuh hati 2 diluar sana....
sekadar muhasah diri......

No comments:

Post a Comment